מחוז ירושלים מצדיע למערכת בתי הדין לעבודה ולעומדים בראשה - לשכת עורכי הדין ירושלים

מחוז ירושלים מצדיע למערכת בתי הדין לעבודה ולעומדים בראשה

Financial Analyst

בערב הוקרה לנשיאי בית הדין הארצי לעבודה בבית הלשכה בירושלים * ראו כאן את ברכת יו”ר ועד המחוז עו”ד אשר אקסלרד ומדברי עו”ד אורנה נבון כהן, יו”ר (משותף) פורום בית הדין לעבודה, מחוז ירושלים * הנוסח המלא של נאום נשיאת בית המשפט העליון כב’ השופטת אסתר חיות * צילומים-וידיאו: יוסי זמיר

 

וכך ברך יו”ר ועד המחוז עו”ד אשר אקסלרד את הבאות והבאים:

כבוד נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ראש לשכת עורכי הדין בישראל, חברי עו”ד אבי חימי נשיאים ושופטים נכבדים, חברי עורכי הדין, מכובדי כולם.

 מערכת המשפט של מדינת ישראל היא ה”כספת” שבה מופקדות זכויות האדם בחברה הישראלית.  בתי הדין לעבודה קיבלו למשמורתם, מתוך כל אלה, את מטלות האבטחה על זכויות העובדים והביטחון הסוציאלי במדינת ישראל.

התכנסנו בערב זה, כדי להביע מקצת מן הכבוד וההוקרה שרוחשת הקהילה המשפטית למערכת בתי הדין לעבודה, ולנושאי הלפיד שבראש מערכת בתי הדין לעבודה.

מאז ומעולם, גילתה החברה היהודית רגישות מיוחדת לזכויות העובד, ורגישות זו מאפיינת, מטבע הדברים, גם את החברה הישראלית בימינו.

דיני העבודה הבסיסיים במשפט העבודה בישראל שואבים השראה מרוחה של מערכת הדינים שבמשפט העברי, כמו גם מערכי צדק אוניברסליים המאפיינים, כמובן, גם שיטות משפט אחרות.

כבר בספר ויקרא, פרק “ט פסוק י”ג, אנו מוצאים: “לא תלין פעולת שכיר אתך עד בוקר”. ובספר דברים, פרק כ”ד, פסוק ט”ו: “ביומו תיתן שכרו”.

המשמעות הברורה היא, שמהות החיוב החלה על המעביד אינה מתמצה רק בעצם תשלום החוב הכספי לעובד השכיר. המועד בו יבוצע התשלום לעובד הוא רכיב מהותי ביותר בחוזה העבודה, וכמובן שהעיכוב בביצוע התשלום, הוא עוולה מהותית.

 

זכויות היתר של העובד השכיר הובלטו והודגשו גם בפסיקות חז”ל. כך אנו למדים, למשל, שחוזה העבודה בין המעביד לבין העובד, אינו בהכרח סימטרי. חוזה העבודה מחייב את “בעל הבית” – הוא המעביד – אך לא בהכרח את העובד: תלמוד ירושלמי, סדר נזיקין, בבא מציעא, דף י”א הלכה ב, וכן: חיים כהן, “זכויות אדם במקרא ובתלמוד”, 57

עוד מצאנו, שבדין העברי, יכול הפועל השכיר לבחור לחזור בו מהתחייבותו לעבוד, אפילו באמצע יום העבודה: (תלמוד בבלי, סדר נזיקין, בבא מציעא, דף י’, עמ’ א( וראה גם פרופ’ נ. רקובר, “סודו של המשפט העברי”, חלק שני, 828 .

ועוד כדוגמה נוספת לגישה הליברלית של ההלכה לעניין זכויות העובד השכיר, מוכר המקרה של רבה בר חנה, ששכר פועלים להעברת חביות, ושיברו העובדים את החביות.

משהובא המקרה בפני רב, פטר אותם מלשלם מה שהזיקו, על יסוד הפסוק “למען תלך בדרך טובים”, -משלי ב’, כ’-. עוד טענו הפועלים שעבדו ולא קיבלו שכר, ועתה נותרו רעבים.

חייב רב את המעביד לשלם להם את מלוא שכרם, וזאת על יסוד המשכו של הפסוק, “וארחות צדיקים תשמור”.

הנה כי כן, מצאנו שמורשת המשפט העברי מנחה אותנו לנהוג בעובד השכיר בליברליות, בנדיבות, ולהקפיד על זכויותיו, כדי למנוע פגיעה ברווחתו שלך העובד וכדי להבטיח את בטחונו התעסוקתי.

אנו, שמכירים את פסיקת בתי הדין לעבודה במשפט הישראלי לדורותיה, יודעים שהרוח המנחה את בתי הדין לעבודה עולה בקנה אחד עם עקרונות מתקדמים אלה.

על כך מגיעה ברכת “יישר כוח” לשופטי בתי הדין לעבודה, לנשיאי בתי הדין, ולבית המשפט העליון, שפסיקותיו מאשרות את הדרך החברתית הראויה שהותוותה בפסיקת בתי הדין לעבודה.

שלומה של החברה והסדר החברתי מותנים, בין השאר, גם בשמירה על תנאי ביטחון תעסוקתי ורווחה כלכלית של הפרטים בחברה. מערכת בתי הדין לעבודה מהווה גורם עיקרי שאין בלתו, להקפדה הראויה על יחסי עבודה הוגנים וראויים בין הסקטורים השונים במרחב התעסוקה, במסגרת מערכות יחסי העבודה הקיבוציים; ובהקפדה יתרה על זכויות היסוד של העובד.

המדובר בתפקיד חברתי ומשטרי שאין להפריז בחשיבותו, וראוי שהקהילה המשפטית והחברה הישראלית בכלל, יביעו את הכרתם והוקרתם לחשיבותו של תפקיד זה, ובתרומה הענקית שיש למערכת בתי הדין לעבודה, הממלאת תפקיד חברתי ומשטרי זה במקצועיות ובמסירות.

נשואה לכם מכאן הערכתנו העמוקה ותודתנו, ואני מבקש לבטא את תודתה של הקהילה המשפטית בירושלים; ומתוך תעוזה ויומרה, שאני מרשה לעצמי ליטול – גם את תודתה של החברה הישראלית כולה, לפועלכם המבורך.

תודה לכולכם,

בברכת שנה טובה ובריאות איתנה לכל הנוכחים.

עו”ד אורנה נבון כהן הביעה תודה ליו”ר ועד המחוז עו”ד אקסלרד על שיתוף הפעולה הפורה. בין דבריה אמרה:

  ” התמורות החלות בדיני העבודה בשנים האחרונות כמו גם משבר הקורונה מביאים לפתחו של בית הדין לעבודה סוגיות חדשות ואף מסעירות…חשה אני את הפעילות הענפה במחוז ומתן האפשרות להעלות רעיונות ולהביאם לכדי מעשה…כולי תקווה שנצליח להוציא לפחות חלק מהמיזמים לפועל”.

ועוד הדגישה בדבריה: “עבודת השופטים והרשמים בבתי הדין האזוריים ראויה לשבח ועל אחת כמה וכמה הנשיאות והשופטים בבית הדין הארצי”.

דברי נשיאת בית המשפט העליון כב’ השופטת אסתר חיות בערב הוקרה לנשיאי בית הדין הארצי לעבודה.pdf

דברי נשיאת בית הדין הארצי לעבודה כב’ השופטת ורדה וירט לבנה